søndag 15. juli 2012

Proteinbrød

Nydelige varme italienske dager er over - sukk...


Jeg kler middelhavsklima mye bedre enn kjølig nordisk sommervær.
Har alltid en liten krise når jeg kommer hjem.
Det eneste som redder meg, er min hang til rutiner.
Let's face it - pasta, pizza, hvitt brød og vin hver dag gjør meg ikke godt i lengden.


Proteinbrødet gir raske resultater etter uker med italiensk karbofråtsing.
Brødet er saftig og holder seg lenge. Jeg baker to brød om gangen, deler hvert brød i to eller tre, fryser dem ned og tar opp en bit hver kveld til dagen etter.
Prøv du også!
Se oppskrift nedenfor ;-)


Proteinbrød med linfrø

Lag en jevn masse uten klumper med mikser av:
5 egg
1 beger cottage cheese
1 dl raps- eller olivenolje

Tilsett deretter:
4 dl kruskakli
1,5 dl havrekli
3 ts bakepulver
2 ts sukrin
2 ts urtesalt eller 1,5 ts havsalt
2 ts fiberhusk
2 ts johannesbrødkjernemel
0,5 dl sesamfrø
1,5 dl linfrø

For et luftigere brød, tilsett to never havregryn
og to-tre spiseskjeer naturell yoghurt.

1) La røren stå i ca 15 min
2) Ta deigen over i en brødform dekket med bakepapir og stek ved 180 grader i 1 time
3) Etterstek brødet på rist uten form (bruk papiret til å få brødet ut av formen)
i ca 20 min ved 180 grader
4) Avkjøl brødet på rist

Nam, nam - og lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar